Vergeet het “Nieuwe Normaal” – Ontwerp jouw “Nieuwe Beter”

Nu je toch stappen moet maken in het samenwerken met jouw team(s), kijk dan net iets verder. Pak jouw kans. Vergeet “het nieuwe normaal”. Maak een grote sprong vooruit in betrokkenheid en boek betere resultaten. Ontwerp jouw “Nieuwe Beter”.

Het “Nieuwe Normaal”

Wat een switch! In een paar weken is de manier waarop we werken ingrijpend veranderd Wie kan, werkt vanuit huis. Opeens geen filemeldingen meer, schonere lucht, geen continue ruis van vlieg en rijverkeer, meer tijd voor gezinsleven en privé.
We zagen ook uitdagingen: hoe combineer je thuiswerken met kinderen die begeleiding bij thuisonderwijs nodig hebben? Of met een thuiswerkende partner?
Hoe voorkom je dat je aan één stuk door werkt? Het regende tips over (samen) thuiswerken. Handig!
Je zag opbeurende foto’s over video vergaderingen van teams die grappige objecten meenamen, online borrels en praktische cadeau’s die door de werkgever naar thuisadressen werden verstuurd. Allemaal goed en mooi.
Het aantal implementaties van tools zoals Microsoft Teams is geëxplodeerd. Iedereen kan elkaar nu goed bereiken. Die hygiënefactor kunnen we afvinken.
In veel organisaties daalde de productiviteit enorm door die plotselinge switch. Maar het ziet er naar uit dat we prima – en snel – inspelen op die situatie. Dat is een goed begin. Maar hoe gaan we nu met elkaar verder?

Niet Normaal!

Je leest steeds meer over het “Nieuwe Normaal”, in de zakelijke context geduid als een nieuwe situatie waarin we meer op afstand met elkaar samenwerken. En dat “Nieuwe Normaal” moeten we nu met elkaar vormgeven.

Maar waarom eigenlijk de term “Normaal”? Volgens mij was ons “Oude Normaal” helemaal niet zo normaal …
Integendeel. En dan beperk ik me hier tot de manier waarop we met elkaar werken. Die manier werkt al lang niet meer. Totaal niet meer. Een greep uit de feiten, met dank aan Corporate Rebels en Gallup Inc:

85% van de medewerkers is niet betrokken
5% begrijpt de strategie niet
23% voelt zich opgebrand
37% vindt dat zijn baan geen zinvolle bijdrage aan de wereld levert

Da’s toch niet normaal? Dat is ronduit alarmerend!

En het is toch zeker niet onze bedoeling dat we met wat passen en meten die situatie weer zo goed mogelijk na gaan bootsen, maar dan op wat meer afstand? Nee, toch?

Dit is onze kans

“Never waste a good crisis”, sprak Winston Churchill om aan te geven dat de Verenigde Naties haar bestaan te danken had aan de Tweede Wereldoorlog. Nu we allemaal over de tools beschikken om elkaar vanuit waar dan ook te bereiken, kunnen we een verder reiken.

We willen toch niet terug naar dat “Oude Normaal” met wat gekunstelde anderhalf meter beperkingen? Nee! Dit is jouw en mijn kans. We kunnen veel beter dan alleen reageren op wat ons overkomt. We krijgen een unieke kans om werk opnieuw in richten. Samen mogen we dat vormgeven. Laten we dat dan gelijk een stuk beter doen.

Bij Zummit werken we intensief samen Salesforce, marktleider in cloud software. Zij gebruiken de term “re-imagine” in al hun denkwerk en communicatie over de komende periode. Mooi gevonden! Opnieuw bedenken …

Jouw “Nieuwe Beter”

En als we toch iets opnieuw gaan bedenken, laten we het dan ook gelijk een meer passende naam geven: het “Nieuwe Beter”. Samen geven we ons “Nieuwe Beter” vorm.

Wat zie jij? Hoe ziet jouw “Nieuwe Beter” er uit? Verbinding is het eerste dat bij mij opkomt. Precies dat element ontbreekt als ik de genoemde feiten over medewerker betrokkenheid zie.

In ons “Oude Normaal” ontbreekt het aan verbinding: organisaties die nauwelijks verbonden zijn met hun omgeving. Medewerkers die niet verbonden zijn met zichzelf, elkaar en hun organisatie. Verbinding, dus.

Maar dat is nogal een groot thema. Waar begin je? Nou, als je aan het ontwerpen slaat, doe dat dan in ieder geval verbonden. Met elkaar, dus. Ontwerp het “Nieuwe Beter” samen met jouw team!

Jouw stappen naar het “Nieuwe Beter”

Hieronder een paar praktische stappen naar de eerste versie van jouw “Nieuwe Beter”. Je leest ze in 2 categorieën:

Als eerste de categorie “Blijf verbonden” – tips waarmee je, ondanks de afstand, goed in contact blijft.

Ten tweede de categorie “Boek resultaat” – tips waarmee je borgt dat je met jouw team(s) vooruitgang blijft maken.

1. Blijf verbonden

  1. Neem virtuele koffies. Op kantoor heb je toevallige ontmoetingen zoals bij het koffie-apparaat. Dan kun je een spontaan praatje maken. Je hoeft nu ook niet alles te plannen. Tik af en toe even bij jouw teamleden aan. En vraag hoe het met jouw collega gaat. Of het thuiswerken lukt, in welke mate hij/zij de energie en middelen heeft zijn werk te kunnen doen. Leidt je een team, zorg dan dat je alle teamleden regelmatig 1:1 spreekt.
  2. Organiseer online borrels. Spreek af dat je het niet over werk hebt, benoem of gezinsleden en huisdieren welkom zijn. Je kunt zelfs een thema kiezen zoals bijvoorbeeld “favoriete films”. Of een online spelletje doen, er is heel veel te vinden. Let wel op: als je een borrel organiseert, zorg ervoor dat iedereen zich welkom voelt, ook als hij/zij geen alcohol drinkt. Blijf creatief!
  3. Complimenteer vaker. Teamleden groeien van feedback. Wees er alert op complimenten te blijven delen. Deed je dat niet zo vaak? Maar er dan nu een aandachtspunt van. Complimenteren kun je in online teammeetings, maar natuurlijk ook in tussentijdse 1:1 contacten.

2. Boek resultaat met elkaar
Om samen te werken aan resultaat, doelen te realiseren, zijn er drie belangrijke – en tijdloze – succesfactoren:

  1. Creëer duidelijkheid. Bekijk jouw jaarplan, pas waar nodig de doelen aan, bespreek ze met elkaar. Beperk jezelf in het aantal doelen en wees helder in de formulering. Leg ze vast. Zo weet iedereen wat de bedoeling is.
  2. Vergroot eigenaarschap. Nodig teams uit de korte termijn organisatiedoelen te vertalen in initiatieven met een helder resultaat. Help teamleiders die initiatieven uit te werken in heldere afspraken met de teamleden. Leg die afspraken vast. Zo kent iedereen zijn aandeel.
  3. Breng ritme aan. Zorg voor een frequente “hartslag” in jouw organisatie. Vraag de teams in jouw organisatie wekelijkse korte meetings te organiseren. In die check-ins kunnen teamdelen de status van de initiatieven en hun afspraken bespreken. En vervolgens eventuele hulpvragen doornemen en de afspraken voor de komende periode doornemen. Zo weet iedereen waar het team staat.

Dit artikel is geschreven door Zummit.

1m50 organiseren

Dit is een artikel in de reeks ‘1m50 organiseren’. Bekijk hier de andere artikelen over belangrijke onderwerpen die bij deze nieuwe manier van organiseren komen kijken of meld je aan voor een gratis webinar.

Is jouw organisatie al slimmer aan het organiseren of ken je organisaties die goed bezig zijn? Laat het ons dan weten. We houden van inspiratie en delen graag mooie verhalen!

Contact

Voor meer informatie rondom deze 1m50 organiseren campagne kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via hello@semcostyle.org of het contactformulier in te vullen

Semco Style Institute
Gebouw Regus Utrecht, Rivoli
Parijsboulevard 209
3541 CS Utrecht

hello@semcostyle.org
+31 85 065 64 80

Financiële informatie
Kamer van Koophandel: 66273978
VAT/BTW: 8564.74.253.B.01
IBAN: NL26ABNA0616345658





















Ik ontvang graag de maandelijkse nieuwsbrief

We verwerken je gegevens in overeenstemming met ons privacybeleid. We gebruiken je gegevens uitsluitend om je vraag te beantwoorden en geven deze niet door aan 3e partijen.