Het nieuwe werk in de praktijk: Zwier

Tijdens deze campagne riepen wij op om inspirerende praktijkvoorbeelden te delen van bedrijven die slimmer weten te organiseren in deze turbulente tijden. Hier lees je het inspirerende verhaal van Yordi de Bruin en zijn bedrijf Zwier.

Jullie riepen op om praktijkvoorbeelden te delen en dan moet ik direct aan onze organisatie Zwier denken. Ik deel het graag, want we hebben het zeker ook aan jullie te danken…

De 3 maanden voor de crisis was ons team bezig met weg plaveien voor Zelforganisatie. Komend van een zeer hiërarchische structuur van de eerste twee generaties van dit familiebedrijf transformeren we nu naar Zelforganisatie. Er moet heel wat losgelaten worden, niet alleen door de medewerkers die er al langer dan een decennium werken, ook door nieuwe collega’s met uitsluitend hiërarchische ervaring. Mariska en ik vormen als 3e generatie, de directie en zullen het familiebedrijf voortzetten. De transformatie in organisatie loopt gelijk op met de verschuiving van traditioneel Jachthavenbedrijf aan de Vinkeveense Plassen (technisch) naar de Buitenplaats van de stad (gastvrijheid). We maken een onwijze groei door, qua omzet, qua investeringen, qua team. We weten de nieuwe doelgroep te vinden en te raken.

De belangrijkste stap zetten we eerst; ‘hercontracteren van staf’, namelijk de eigenaar en jarenlang ‘baas’ van een klein team werd ‘teamlid’ en de (invloed van de) eigenaarsrol zou voor het team naar de achtergrond verdwijnen; Mariska en ik werden ‘directie’. Hoewel voor de eigenaar (Mariska’s vader) het merkbaar niet vanzelf gaat om zijn rol los te laten, sprak hij uit naar het team dat ‘de jeugd het nu voor het zeggen heeft’ en dat zette heel wat in gang.

In Q1 van dit jaar organiseerden we Teamsessies waar we hands-on met thema’s bezig gingen die deels ingingen op behoeftes uit het team en deels geïnspireerd op het ebook dat jullie vorig najaar publiceerde. Met nog wat bezoeken bij jullie ronde-tafel-gesprekken en een seminar kregen Mariska en ik echt feeling met Zelforganisatie, konden we echt het pad voor ons zien en die met het team (14p) bewandelen. In de Teamsessies maakte we opnieuw een visie voor het bedrijf, kregen we inzichtelijk hoe klantgerichte teams er voor ons uitzien, wat we zouden kunnen verwachten van gelegenheidsteams en stelden een kader op, dat we ‘het Vaarwater’ noemen.
Boem. Corona, half maart. Crisis in de wereld, maar ook zeker in het bedrijf en het team. Het overgrote deel van de omzet viel in één klap weg en we waren qua team net opgeschaald, klaar voor het seizoen. De pleuris brak extra uit toen Mariska door oogklachten uitgeschakeld werd en we twee jonge kids 24/7 thuis kregen; daarmee was ook ik nauwelijks nog in het bedrijf te vinden. Erop terugkijkend een bizarre situatie en een geschenk tegelijk. Waar in eerste instantie vrijwel het hele team hunkerde naar een baas die gewoon even vertelde wat te doen, wist ik ‘juist in tijden van crisis gaat zelforganisatie werken’. Maar het voelde ook als dat het bedrijf moest worden gered. In twee weken tijd werd op aansturen van mij, maar door het team twee bestaande diensten in een andere jas gegoten en werd een sociale actie opgetuigd waar het team positieve energie van kreeg en waar we nog publiciteit mee haalde ook. Het resultaat; het team kwam door het succes handen te kort terwijl het bedrijf ogenschijnlijk stil lag en het mooiste van alles; Mariska en ik waren er nauwelijks aan te pas. Noodgedwongen kwam een lang gekoesterde wens van ons uit; Niet ín, maar áán het bedrijf werken.
Inmiddels voelen we, ondanks alle beperkingen, weer de (economische) groei. In eerste instantie bewogen door maatregelen, maar inmiddels voor onbepaalde tijd heeft het team bijna alle diensten omgegooid of in elk geval anders ingevuld. En daar is grote behoefte aan. Ambities die tijdens de Teamsessies werden benoemd en in de tijd werden weggezet (termijnen van 1-2 jaar), zijn nu ineens een feit en met succes. Verbeteringen, vernieuwingen en zelfs innovaties volgen elkaar op en dat lijkt onuitputtelijk.
Een jaar of 7 geleden las ik een boek van Jan Rotmans waarin hij schreef “een crisis is een zege” en hoewel ik het direct geloofde, weet ik nu dat het ook echt waar kan zijn.

Koen bedankt voor je e-book en ronde tafel gesprekken, Luuk en Arko bedankt voor het fijne seminar en Arko veel dank voor je inspirerende boek.

1m50 organiseren

Dit is een artikel in de reeks ‘1m50 organiseren’. Bekijk hier de andere artikelen over belangrijke onderwerpen die bij deze nieuwe manier van organiseren komen kijken of meld je aan voor een gratis webinar.

Is jouw organisatie al slimmer aan het organiseren of ken je organisaties die goed bezig zijn? Laat het ons dan weten. We houden van inspiratie en delen graag mooie verhalen!

Contact

Voor meer informatie rondom deze 1m50 organiseren campagne kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via hello@semcostyle.org of het contactformulier in te vullen

Semco Style Institute
Gebouw Regus Utrecht, Rivoli
Parijsboulevard 209
3541 CS Utrecht

hello@semcostyle.org
+31 85 065 64 80

Financiële informatie
Kamer van Koophandel: 66273978
VAT/BTW: 8564.74.253.B.01
IBAN: NL26ABNA0616345658





















Ik ontvang graag de maandelijkse nieuwsbrief

We verwerken je gegevens in overeenstemming met ons privacybeleid. We gebruiken je gegevens uitsluitend om je vraag te beantwoorden en geven deze niet door aan 3e partijen.